سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ریشه گیاه خیلی بیشتر از عینک، از چشم ها محافظت می کند. حتما در دوران کودکی شنیده اید که هویج برای تقویت چشم خوب است. درست است اما تمام مزیت های هویج شامل همین یک مورد نمی شود و مزایای دیگری نیز دارد. در این جا برخی از دیگر مزایا به علاوه راه های ساده و سالمی برای لذت بردن از این ریشه زیبای سبزیجات بیان شده است.

هویج باعث تقویت بینایی می شود

تنها یک هویج بزرگ می تواند بیش از 200 درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه را فراهم کند. این ماده مغذی مهم، (که به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ سلولی عمل می کند)، از ریه و سلامت پوست محافظت می کند و ثابت شده است که از کاهش زوال شناختی جلوگیری می کند. هم چنین بینایی را تقویت می کند. کمبود ویتامین A می تواند به وضعیتی به نام زروفتالمی بینجامد که می تواند به بینایی عادی آسیب زده و باعث شب کوری شود.

آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکزانتین موجود در هویج نیز باعث تقویت سلامت چشم می شوند. این دو ترکیب طبیعی از شبکیه و لنز محافظت می کنند.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Opthalmology آمریکایی نشان داد که زنانی که بیش از دو بار در هفته هویج می خورند، در مقایسه با زنانی که کمتر از یک بار میل می کردند، 64 درصد خطر کمتر در ابتلا به کوری تدریجی داشته اند.

هویج قند خون شما را متعادل می کند

نشان داده شده است که فیبر محلول موجود در هویج به تنظیم سطح قند خون و انسولین خون کمک می کند و سلامت دستگاه گوارش را نیز بهبود می بخشد. هویج خام یا کمی پخته شده نیز از نظر شاخص گلیسمی پایین است، که به آنها کمک می کند تا یک منبع ثابتی از انرژی تهیه کنند.

هویج برای مدیریت وزن عالی است

هویج علاوه بر داشتن فیبر، پر از آب هستند. (هویج در واقع 88 درصد از آب تشکیل شده است). این ترکیب باعث افزایش چاقی می شود. علاوه بر این، هویج کالری کمی دارد. یک فنجان هویج خرد شده تنها 52 کالری دارد.

مخلوط کردن یک فنجان هویج خام و خرد شده به حموس یا گواکامولی به جای پیتا، ۸۰ کالری ذخیره می کند و میزان فیبر و سایر مواد مغذی را نیز افزایش می دهد.تحقیقات نشان می دهد که فیبر محلول موجود در هویج ممکن است چربی شکم را نیز آب کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

آنتی اکسیدان های موجود در هویج خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله ریه، کولورکتال، پروستات و لوسمی را کاهش می دهد. مطالعه ای در ژورنال آمریکایی Journal of Clinical Nutrition نشان داد که افرادی که نوعی آنتی اکسیدان بنام آنتی اکسیدان کاروتنوئید را بسیار مصرف می کنند، 21٪ خطر کمتر ابتلا به سرطان ریه را دارند.

هویج به تنظیم فشار خون کمک می کند

پتاسیم موجود در هویج نقش اساسی در تنظیم فشار خون دارد. این ماده معدنی میزان سدیم را متعادل می کند، و به دفع سدیم و مایعات اضافی از بدن کمک می کند، که باعث کاهش فشار قلب می شود. هم چنین اگر می خواهید غذایی که خیلی نمک داشته است را هضم کنید، هویج انتخاب مناسبی است.

و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد

مطالعه ای در هلند بررسی کرد که گروه های رنگی میوه ها و سبزیجات چه مقدار در محافظت از قلب نقش دارند. محققان دریافتند که مصرف 25 گرم میوه نارنجی در هر روز رابطه مستقیمی با جلوگیری از بیماری های قلبی دارد. به خصوص، هویج 32 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

هویج ایمنی بدن شما را تضمین می کند

ویتامین سی موجود در هویج برای حفاظت ایمنی و بهبودی بسیار ضروری است. ویتامین آ موجود در این سبزی،  سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و نقش مهمی در تشکیل و حفاظت از غشای مخاطی که به عنوان موانعی برای خارج کردن میکروب ها از بدن عمل می کنند، دارد.

هویج حاوی مواد مغذی دیگری نیز است

نشان داده شده است که ترکیبات طبیعی موجود در هویج به عنوان ضد التهاب عمل می کند و از سلامت مغز و کبد نیز پشتیبانی می کند. هویج همچنین مقادیر کمی از ویتامین K تقویت کننده استخوان و همچنین ویتامین های B که در تولید انرژی به شما کمک می کند، را در خود دارد. برای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها، هویج را در رنگ های مختلف از جمله بنفش و قرمز میل کنید.

چگونه هویج بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید

توصیه می کنم هویج را هم خام و هم پخته بخورید، زیرا هر دوی آن ها مزایای اساسی بسیاری دارند. هویج خام از شاخص گلیسمی پایین تری برخوردار است، اما پختن آن به تقویت جذب آنتی اکسیدان کمک می کند.

می توانید هویج خام تکه تکه شده را به جو دو سر، سالاد یا سالاد کلم اضافه کنید سپس کره گردو را به این ترکیب اضافه کنید. به علاوه می توانید هویج خام خرد شده یا کامل را به زیتون پوره شده و ارده هم اضافه کنید یا از آن در اسموتی و برخی نوشیدنی ها استفاده کنید.

برای پختن آن، هویج را بخار پز کرده یا آن ها را درون سرخ کردنی ها، سوپ، فلفل دلمه ای یا خورش مورد علاقه تان بریزید. آن ها هم چنین به طور شگفت انگیزی روی اجاق کباب می شوند، با کمی روغن زیتون اضافه، نمک و فلفل ترکیب می شوند یا با لعاب تهیه شده از شیره افرای خالص آبکی، دارچین و ریشه زنجبیل تازه رنده شده، آماده می شوند.

هویج حتی می تواند در دسرها از جمله کیک هویج، و همچنین پای هویج (فکر کنید کدو تنبل یا سیب زمینی شیرین، اما با هویج!)، کوکی های هویج، ووپی پای، ترافل شکلات تلخ و حتی بستنی هویج اضافه شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی