سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

درد شکم را می توان به بیماری های مختلفی نسبت داد. ناراحتی در سیستم گوارشی خودش را به صورت شکم درد نشان می دهد و ممکن است با اسهال، یبوست، استفراغ و یا حالت تهوع همراه باشد. همچنین ناراحتی های شکمی می توانند به روش های مختلف و گوناگونی باعث درد در ناحیه فوقانی شکم شوند.

علل و علایم

بیماری های گوارشی چه بیماری هایی هستند؟

انواع متفاوت و مختلفی از بیماری های گوارشی وجود دارند:

زخم معده و زخم اثنی عشر

با درد مداومی که زخم معده و اثنی عشر ایجاد می کنند، می توان به وجود این بیماری ها پی برد. در مورد زخم معده می توان گفت که درد بعد از خوردن غذا و نوشیدنی شدیدتر از مواقع دیگر است، در حالی که درد زخم اثنی عشر بیشتر اوقات معمولا در زمان ناشتا (شب ها) افزایش می یابد. مدفوع یا استفراغ قیرگون (بسیار سیاه) که خونی بوده یا شبیه به دانه های قهوه به نظر می رسند نشانه ای از این است که این زخم ها خونریزی کرده اند.

بیماری های روده کوچک و روده بزرگ

بیماری های ناحیه روده بزرگ و روده کوچک نیز باعث ناراحتی های شکمی، شکم درد و بروز تغییراتی در عادت های روده می شوند. همه ساله حدود ۷۰ هزار نفر در آلمان دچار سرطان رکتوم و سرطان کولون می شوند. معاینه پیشگیرانه کولون از ۵۰ سالگی و معاینه مدفوع می تواند به پیشگیری از گسترش یک بیماری بدخیم کمک کند.

بیماری عفونت روده

در بیماری عفونت روده کاهش آب بدن باید جدی گرفته شود. از مهمترین علائم این بیماری به موارد زیر می توان اشاره کرد:

 

– حالت تهوع

– دل پیچه و احساس درد در بدن

– تب

– سردرد

– استفراغ

– اسهال مکرر

– گاها مشاهده خون یا مخاط در مدفوع

 

همانطور که گفته شد کاهش آب بدن در این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است به حدی که حتی در سالمندان می تواند منجر به مرگ گردد. لذا اگر دچار عفونت روده و اسهال و استفراغ شدید حتما به علائم زیر که نشان دهنده کاهش آب در بدن است دقت بفرمائید:

– تشنگی و خشکی دهان

– سردرد، سر گیجه به ویژه پس از ایستادن و در موارد شدید ضعف و بی حوصلگی

– کدر بودن ادرار و در صورت عدم جبران آب از دست رفته نداشتن ادرار و یا کم شدن مقدار آن

– حالت تهوع

– گرفتگی عضلات و کم شدن انرژی

– در موارد شدیدتر کم آبی بدن خستگی صورت و فرورفتگی چشم ها، تپش قلب سریع، گیجی نیز مشاهده می شود.

بیماری های عملکردی دستگاه گوارش

سندروم مزمن روده تحریک پذیر و دردهای شکمی عملکردی، هیچ محرک فیزیکی ندارند. پزشکان در مراکز درمانی به طور کامل علائم را معاینه کرده و اختلالات قابل مشاهده را کنترل می کنند. سپس در مورد هرگونه اختلالات عملکردی سیستم گوارشی بیمار اطلاعات مفصلی به او داده شده و در مورد عادات تغذیه ای و سبک زندگی به او مشاوره داده می شود. برای مثال، اغلب تغییر دادن سبک غذایی به سمت مواد غذایی سرشار از فیبر به سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند. در بسیاری از موارد، متخصصان سایکوسوماتیک (بیماری های روان تنی) می توانند به بیمار مشاوره داده یا او را به روان درمان ارجاع دهند.

دلایل بیماری های گوارشی

زخم معده و زخم اثنی عشر اغلب در اثر باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند.

زخم معده عمدتا ناشی از مسکن ها و داروهای روماتیسمی و همچنین سبک زندگی ناسالم هستند.

اسهال مزمن علل متعددی دارد. از بیماری های روده ایجاد شده در اثر عدم تحمل غذایی (حساسیت های غذایی) گرفته تا بیماری های متابولیک یا حتی سرطان.

علائم بیماری های گوارشی

سوزش معده اغلب شایع ترین شکایت بیماران است.

دیگر علائم ممکن عبارت هستند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • شکم درد
  • گرفتگی های شکمی
  • ناراحتی معده
  • تورم و نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • سر درد و درد در دست و پا
  • تب

مباحث تشخیصی

تشخیص: شناسایی یک بیماری گوارشی

متخصصان مراکز درمانی بسته به ماهیت و موقعیت علائم شما روش های تشخیصی مختلفی را به کار می گیرند تا ببینند ریشه ناراحتی ها و علائم شما در چیست. در مواردی از بیماری های شکمی غیر اختصاصی یا قبل از انجام آندوسکوپی سیستم گوارشی فوقانی (گاستروسکوپی) از تکنیک های تصویر برداری مثل اشعه ایکس، توموگرافی رایانه ای و توموگرافی رزونانس مغناطیسی استفاده می شود. در نهایت، همیشه گاستروسکوپی ضامن یک تشخیص دقیق است.

بیماری های مری

در مواردی از بیماری های مشکوک مری ممکن است درمان اسیدی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال بسته به میزان علائم و سن بیمار ممکن است فورا به گاستروسکوپی نیز اقدام کنیم. پیش مرحله ها یا مراحل اولیه سرطان در ناحیه انتقال از معده به مری می تواند به این صورت به طور دقیق شناسایی شده که اغلب بدون جراحی قابل درمان است.

در موارد خاص، در طی گاستروسکوپی یک معاینه اولتراسوند (سونوگرافی) اضافی را هم می توان از داخل بدن انجام داد. این کار تصویر خیلی دقیقی از هر گونه تغییر در دیواره معده و مری به دست می دهد.

بیماری های روده بزرگ و کوچک

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی روش موثری برای پیدا کردن علت دقیق این بیماری ها در روده بزرگ و کوچک است. در صورت تمایل می توان این معاینه را با داروهای آرامبخش یا بیهوشی کوتاه مدت انجام داد تا از راحتی و آسایش بیمار اطمینان حاصل شود.

همچنین کولونوسکوپی هم پیشنهاد می شود. به این دلیل که این روش به ما اجازه می دهد هر گونه پولیپ مخاطی را که ممکن است در مراحل اولیه سرطان ظاهر شود خارج کنیم.

بیماری های اسهالی

ما روده های بیمار را به دقت معاینه می کنیم و در صورت نیاز از روده ها مقداری نمونه بافتی بسیار کوچک گرفته می شود.

التهاب مفاصل یا بافت های ارتباطی نیز ممکن است به بیماری های روده مربوط باشد و معاینه مفصلی را برای تعیین اینکه آیا این التهابات مربوط به بیماری های روده هستند یا خیر انجام می شود.

حملات اسهال حاد که کمتر از دو هفته طول بکشد اغلب ناشی از یک عفونت هستند. علاوه بر گاستروسکوپی، نمونه های مدفوع و تست های آزمایشگاهی نیز برای تایید نتایج لازم است.

در مورد بیماری های اسهالی مزمن که بیشتر از ۴ هفته طول بکشد، یک معاینه آندوسکوپی از کولون (روده بزرگ) و احتمالا روده کوچک و دوازدهه نیز انجام می شود.

در هنگام درمان یک بیماری اسهالی به خاطر احتیاط معمولا بیمار در بیمارستان بستری می شود.

غربالگری سرطان از طریق معاینات اولیه

از ۵۰ سالگی یا در مواردی که علائم هشدار دهنده ای مثل دفع خون یا کاهش وزن وجود دارد یک گاستروسکوپی باید در اسرع وقت انجام شود. این کار به ما در تشخیص و درمان سرطان در مراحل اولیه آن کمک می کند. در صورت درخواست و نیاز بیمار، می توان گاستروسکوپی را با استفاده از آرامبخش ها یا بیهوشی کوتاه مدت انجام داد.

منبع: schoen-clinic.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی