سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

آگاهی از تغییرات پستان در دوران بارداری و بعد از آن بسیار مهم است. این بدان معنی است که شما می دانید سینه های شما در حالت عادی چگونه به نظر می رسند و هر گونه تغییر آن ها را احساس می کنید.

سینه ها در دوران بارداری تغییر زیادی پیدا می کنند، بنابراین تشخیص هر گونه تغییر غیرعادی در این زمان دشوار است. اگر در مورد تغییرات پستان خود مطمئن نیستید، با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

سینه ها از لوبول ها (غدد تولید کننده شیر) و مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک سینه ها منتقل می کنند) تشکیل شده اند. این ها توسط نسج گلندولر، فیبر و بافت چربی احاطه شده اند. این بافت به سینه ها اندازه و فرم می دهد. پوست تیره اطراف نوک پستان را آرئولار می نامند. روی این آرئولار، برآمدگی های کوچکی به نام غدد مونتگومری وجود دارد که باعث ایجاد مایع در نوک پستان می ‌شوند.

سینه ها در دوران بارداری چگونه تغییر می کنند؟

سینه های شما در دوران بارداری تغییر می کنند تا برای تغذیه کودک آماده شوند. این تغییرات در اثر افزایش هورمون ها ایجاد می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • حساسیت و یا تغییر در احساس نوک و خود پستان
  • تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه ها و آرئولار
  • بزرگ تر و مشخص تر شدن غدد مونتگومری

از حدود هفته شانزدهم بارداری، سینه ها قادر به تولید شیر می شوند. ترشح مایعی به نام آغوز به رنگ کاه نیز از سینه ها غیرمعمول نیست. اگر نگران این هستید که ممکن است روی لباس تان دیده شود، می توانید از پد سینه (یک پارچه یک بار مصرف یا قابل شستشو) در لباس زیر خود روی نوک سینه قرار دهید.

در چند هفته آخر بارداری، نوک پستان بزرگ ‌تر می‌ شود و سینه ‌ها به رشد خود ادامه می ‌دهند چون سلول ‌های تولید کننده شیر بزرگ ‌تر می ‌شوند. ممکن است سینه های شما احساس ناراحتی و گاهی درد کنند. پوشیدن سینه بند مناسب ممکن است به تسکین هرگونه درد و ناراحتی کمک کند. اگر احساس راحتی کنید، بهتر است با سینه بند بخوابید.

معمولاً به خانم ها توصیه می شود در حین بارداری مسکن مصرف نکنند، اما اگر سینه تان خیلی دردناک است می توانید برای مشاوره با پزشک معالج یا مامای خود صحبت کنید.

آیا وجود توده های پستانی در دوران بارداری شایع است؟

گاهی در دوران بارداری توده های پستانی بروز می کنند. رایج ترین آن ها عبارت اند از:

  • کیست (کیسه های پر از مایع)
  • گالاکتوسل (کیست پر از شیر)
  • فیبرونونوما (که در لوبول های پستان ایجاد می شود)

این ها شرایط خوش خیم پستان هستند (نه سرطانی). اگر قبل از بارداری فیبرونونوما داشتید، ممکن است در دوران بارداری این عارضه تان بزرگ تر شوند.

سرطان پستان در سنین باروری و بارداری شایع نیست. با این حال، شما باید هر گونه برآمدگی جدید پستان، یا هر گونه تغییر موجود در غدد پستانی خود را با پزشک عمومی بررسی کنید.

آیا ترشح خون از نوک سینه در بارداری طبیعی است؟

بعضی از خانم ها ممکن است گاه به گاه ترشح خون از نوک پستان را تجربه کنند. این به دلیل افزایش تعداد و اندازه رگ های خونی است. اگرچه این امر در دوران بارداری طبیعی است، اما بهتر است هرگونه ترشح خون از نوک پستان خود را با پزشک تان بررسی کنید.

اقدامات بهداشتی برای مراقبت از سینه در دوران بارداری

  • نوک سینه ها را بشویید. از ماه پنجم ماه بارداری، سیال ویسکوز در درون سینه شما عبور می کند. این به شکل پوسته روی سینه ظاهر می شود و پوست اطراف آن قرمز می شود. شما می توانید با پاک کردن نوک پستان خود، یا پاک کردن آن با یک پارچه تمیز، از این کار جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که برای تمیز کردن نوک سینه ها از صابون استفاده نکنید زیرا باعث خشکی پوست می شود و همچنین ممکن است ترک هایی ایجاد کنید. روغن کنجد می تواند گزینه خوبی برای نرم نگه داشتن نوک پستان شما باشد.
  • هنگام حمام کردن، نوک پستان خود را با انگشت اشاره و انگشت شست بکشید. مراقب باشید که آنها را با ناخن هایتان خراش ندهید. این تمرین، استخراج شیر را تسهیل می کند.
  • شما می توانید برای جلوگیری از درد سینه در دوران بارداری، سینه های خود را در هنگام دوش گرفتن، با روغن و آب ماساژ دهید و آنها را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت مالش دهید. ماساژ به گردش خون مناسب در پستان کمک می کند.
  • سعی کنید همیشه از سینه بند های راحت استفاده کنید تا از سینه ها حمایت لازم را انجام دهد و اطمینان حاصل کنید که سینه ها تحت فشار بیش از حد نیستند. چون ممکن است در تولید شیر اختلال ایجاد کند.

تهیه سینه بندهایی با سایز مناسب در دوران بارداری

با افزایش اندازه سینه های خود، باید چک کنید که سینه بند شما خیلی سفت نباشد. بهتر است اندازه سینه بند شما توسط یک متخصص آموزش دیده بررسی شود.

سینه بندی مناسب شماست که:

  • اندازه سینه هایتان باشد و پستان تان از بالا یا پایین یا کناره های آن بیرون نزند.
  • تسمه اش اذیت تان نکند.
  • بندهای آن تمام وزن سینه های شما را تحمل کند و هنگامی که بازوهایتان را از بالای سر خود بلند می کنید اندازه سینه هایتان باشد.
  • قسمت پایین بند آن در هر دو سمت بدن (جلو و پشت) هم سطح باشد.

می توانید از سینه بندهای دوران شیردهی استفاده کنید. در صورتی که احساس می کنید در هنگام خواب به حمایت اضافی احتیاج دارید، می توانید این نوع سینه بندها را در رختخواب نیز بپوشید.

اگر قصد شیردهی دارید، سینه بند شیردهی بخرید. این سینه بندها دارای قسمتی هستند که باز می شود و تغذیه کودک شما را راحت تر می کند. بهترین زمان برای تهیه این سینه بندها چند هفته قبل از تولد کودک شماست، زیرا سینه های شما بیشترین رشدشان را کرده اند.

سینه ها پس از زایمان چگونه تغییر می کنند؟

به دنبال تولد نوزاد، سطح استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابد. در حدود روز سوم یا بعد از زایمان، آغوز با مایعات اضافی رقیق می شود که باعث سفیدتر شدن آن می شود. در این زمان ممکن است سینه های شما شروع به ترشح شیر ​​کنند.

هنگامی که کودک شیر پستان را می مکد، عصبی را تحریک می کند که به مغز پیام می دهد که شیر بیشتری تولید کند. بعضی از زنان هنگام شنیدن گریه کودک، یا زمانی که سینه آن ها پر شده است و یا زمانی که احساساتی می شوند شاهد ترشح شیر از نوک پستان خود می شوند.

این ممکن است در چند روز اول پس از زایمان بیشتر اتفاق بیفتد و گاهی ممکن است باعث خجالت مادر شود. قرار دادن پدهای یکبار مصرف یا قابل شستشو در سینه بند می تواند باعث احساس راحتی بیشتری شود.

تغییرات ناشی از شیردهی

تغییراتی که در دوران بارداری در سینه ها اتفاق می افتد، آن ها را برای تغذیه کودک آماده می کند. پزشکان توصیه می کنند که در صورت امکان، در شش ماهه اول زندگی، تغذیه نوزاد محدود به شیر مادر باشد و سپس شیردهی در کنار غذاهای جامد ادامه یابد. تحقیقات نشان می دهد که شیردهی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

اگرچه شیردهی یک روند طبیعی است، اما گاهی اوقات می تواند کمی طول بکشد تا به ریتم طبیعی خود برسد. اگر در این زمینه مشکلی دارید، با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.

در این میان بعضی از خانم ها تمایلی به شیردهی ندارند یا این امر برایشان ممکن نیست. در هر صورت تصمیم با خود شماست.

به عنوان مثال، خانم هایی که تحت عمل جراحی سینه قرار گرفته اند- به دلیل سرطان پستان، کوچک کردن پستان، عمل جراحی نوک پستان یا ایمپلنت سینه- ممکن است قادر به شیردهی نباشند. این به دلیل تشکیل بافت اسکار است. با این حال، برخی از زنان پس از عمل نیز هنوز قادر به شیردهی هستند. در صورت لزوم می توانید در این مورد از ماما، مشاور یا پزشک خود راهنمایی بخواهید.

مشکلات احتمالی پستان بعد از بارداری

در ادامه برخی از مشکلاتی که ممکن است هنگام شیردهی وجود داشته باشد را با هم مرور می کنیم (هنگامی که بدن شروع به تولید شیر می کند و نه آغوز). برخی از این اطلاعات ممکن است به تصمیم گیری در مورد شیردهی کمکتان کند.

این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نوک سینه های زخمی و ترک خورده
  • تراکم سینه
  • مجاری شیر مسدود شده
  • ورم پستان
  • آبسه سینه
  • برفک نوک سینه

 

منبع: breastcancernow.org

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی