سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

عبارت سرطان غدد لنفاوی در حوزه های پزشکی عموما به کار برده نمی شود. زیرا این خطر وجود دارد که به اشتباه تفسیر شده و باعث سردرگمی افراد شود. گفته می شود گره های لنفاوی اغلب ساختارهای کلیدی در رشد، گسترش و شناسایی و تشخیص انواع مختلفی از سرطان ها هستند.

گره های لنفاوی لنف را فیلتر می کنند

هر یک از ما صدها گره لنفاوی داریم و هر گره (غده) لنفاوی مایع دریافت شده از عروق لنفی را فیلتر می کند. این عروق، مایع لنفی را از یک منطقه خاص در بدن تخلیه کرده یا آنها را جمع آوری می کنند. برای مثال مایع لنفی انگشتان دست به مایع لنفی بازو ملحق شده و دوباره به سمت قفسه سینه به گردش در می آید.

بعضی از گره های لنفاوی در قسمت های عمیق تری در داخل بدن قرار دارند، نزدیک قلب، بین شش ها یا در قسمت های عمقی شکم که مایع لنفی را در ارگان ها و بافت های داخلی فیلتر کرده و از آنها تخلیه می کنند. وقتی گره های لنفاوی مایع لنفی را فیلتر می کنند، مایع به قفسه سینه بر می گردد و دوباره در سیستم جریان خون به گردش در می آید.

گره های لنفاوی به دلایل مختلفی متورم می شوند

عفونت ها، سرطان، جراحات و سایر بیماری ها می توانند باعث شوند که یک گره لنفاوی یا گروهی از گره های لنفاوی متورم شده یا بزرگ شوند. گره های لنفاوی متورم نشان دهنده این هستند که فرآیندهایی و به طور بالقوه نوعی بیماری در کار است. اما این علائم و یافته های دیگری هستند که به تشخیص دقیق مشکل کمک می کنند. برای مثال درد گوش، تب و غدد لنفاوی بزرگ شده نزدیک گوش می توانند نشانه وجود عفونت گوش یا سرماخوردگی باشند. به همین ترتیب گره های لنفاوی زیر فک (غدد ساب مندیبولار) دهان یا حفره دهانی را تخلیه می کنند و بزرگ شدگی در این غدد می تواند نشان دهنده عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا بیماری های دندان و یا بیماری های مختلف دیگر باشد.

علائم التهاب غدد لنفاوی

معمولا التهاب غدد لنفاوی با علائمی نظیر تب، تعریق شبانه، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، آبریزش بینی، اختلال در سیستم ایمنی بدن همراه است. اگر التهاب در مدت دو تا چهار هفته بهبود پیدا نکند یا فرد در نفس کشیدن و بلع مشکل داشته باشد، در عین حال بزرگ شدن غدد حس شود حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

تورم گره های لنفاوی اغلب در اثر چیزی غیر از سرطان است

اکثر گره های لنفاوی بزرگ شده در اثر عفونت به وجود می آیند و این موضوع به خصوص در مورد کودکان صادق است. وقتی بیش از یک منطقه درگیر غدد لنفاوی متورم باشد به آن لنفادنوپاتی تعمیم یافته گفته می شود. بعضی از عفونت های باکتریایی و ویروسی ممکن است باعث ایجاد لنفادنوپاتی تعمیم یافته شوند. داروهای خاص، بیماری های دستگاه ایمنی و سرطان هایی مثل لنفوما و لوسمی نیز می توانند باعث این نوع تورم در گره های لنفاوی شوند.

درمان ورم غدد لنفاوی گردن

چون تورم غدد لنفاوی ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. آنها را گرم کنید. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید.

گلو درد استرپتوکوکی را درمان کنید. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.

محل عفونت را بیابید. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

سرطان در گره های لنفاوی

سرطان می تواند به دو شیوه در غدد لنفاوی ایجاد شود. ممکن است از غدد لنفاوی شروع شده و از طریق سلول های ایمنی گسترش پیدا کند یا بیشتر به این صورت که سرطان از یک بافت متفاوت مثل بافت سینه یا ریه به غدد لنفاوی گسترش پیدا می کند.

اگر سلول های سرطانی از یک تومور جدا شده و از طریق سیستم لنفی پخش شوند ممکن است در نهایت به گره های لنفاوی برسند. وقتی سرطان در داخل گره های لنفاوی رشد می کند معمولا گره های لنفاوی نزدیک تومور را تحت تاثیر قرار می دهند. ممکن است جراحان بتوانند تومور اولیه را بردارند مثل سرطان پستان و گره های لنفاوی که این منطقه را تخلیه می کنند نیز ممکن است برداشته شوند. این عمل بسته به تعداد غدد لنفاوی که برای آنالیز برداشته می شوند بیوپسی یا دایسکشن غدد لنفاوی نامیده می شود‌.

لنفوما

لنفوما سرطانی است که از سلول های سیستم ایمنی به داخل غدد لنفاوی گسترش پیدا می کند. دو نوع اصلی لنفوما عبارت هستند از لنفومای هوچکین (حدود ۹۰ درصد موارد) و لنفومای غیر هوچکین (حدود ۱۰ درصد).

شایع ترین علائم لنفومای هوچکین عبارت است از وجود یک توده احتمالا در گردن، زیر بازو یا در کشاله ران (گره های لنفاوی بزرگ شده). با این حال تمام افراد مبتلا به هوچکین دارای غدد لنفاوی متورم آشکار به عنوان یک علامت این بیماری نیستند. توده معمولا درد نمی کند اما محل آن ممکن است بعد از نوشیدن الکل دردناک شود. بیماری هوچکین می تواند گره های لنفاوی داخل قفسه سینه را تحت تاثیر قرار دهد و تورم این گره ها می تواند روی نای فشار وارد کند که منجر به سرفه یا حتی اشکال در تنفس خواهد شد.

لنفومای غیر هوچکین ممکن است علائم و نشانه های مختلفی ایجاد کند که به جایی از بدن که در آن رشد می کند بستگی دارد. در بعضی موارد ممکن است تا وقتی بزرگ نشده علامتی نداشته باشد. انجمن سرطان آمریکا علائم و نشانه های زیر را برای لنفومای غیر هوچکین فهرست کرده است:

  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • شکم متورم
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • فشار یا درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس یا سرفه
  • عرق شبانه
  • خستگی شدید
  • کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (آنمی)

افراد مبتلا به هر یک از این بیماری ها چه لنفومای هوچکین و چه غیر هوچکین، وقتی که برای درمان پزشکی مراجعه می کنند ممکن است علی رغم داشتن یک بیماری علائم مختلفی داشته باشند.

لوسمی

لوسمی سرطان سلول های خون ساز است. لوسمی اغلب سرطان گلبول های سفید خون است اما در بعضی از موارد لوسمی از دیگر انواع سلول های خونی گسترش پیدا می کند. گره های لنفاوی ملتهب می توانند از مشخصه های لوسمی باشند. برای مثال در لوسمی مزمن لنفوئیدی همزمان با پیشرفت بیماری، بزرگ شدگی در گره های لنفاوی، طحال و کبد بیشتر می شود.

منبع: verywellhealth.com

  • ۹۹/۰۵/۰۲
  • hi salamati

تورم غدد لنفاوی

لنفوما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی