سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

هنگامی که شخصی دچار سکته قلبی شده است ، متخصصان پزشکی معمولاً برای جلوگیری از بروز دوباره آن ، درمانی را با آسپرین با دوز کم تجویز می کنند. آنچه این دارو انجام می دهد ، مایع تر شدن خون است و از تشکیل لخته ها جلوگیری می کند.

آسپیرین با دوز کم نام خانوادگی ماده فعال اسید استیل سالیسیلیک است . بنابراین ، آسپرین با دوز پایین در اصل برابر با آسپرین با دوز معمولی است اما با دوز کمتری (100 یا 300 میلی گرم). نسخه دوز منظم این ضد التهاب و ضد درد حاوی 500 میلی گرم اسید استیل سالیسیلیک است.

کمی در مورد آسپرین

در بیشتر قرن بیستم ، از اسید استیل اسیدسیلیک به عنوان ضد درد و ضد التهاب استفاده می شد. با این حال ، از سال 1980 ، مبتلایان به مشکلات قلبی توانستند از عملکرد ضد پلاکتی آسپرین استفاده کنند. در نتیجه ، متخصصان پزشکی به طور فزاینده ای از این دارو فقط برای این منظور استفاده می کنند.

آسپیرین برای بیمارانی که اولین حمله ایسکمیک عروق کرونر یا عروق مغزی در اثر حمله قلبی را متحمل شده اند ، بسیار مفید است. دلیل این است که آسپرین با دوز پایین می تواند عملکرد پلاکت را مهار کند. پلاکت ها مولکول هایی هستند که به همراه سایر مؤلفه ها در تشکیل لخته های خون نقش دارند. بنابراین ، پلاکت ها تا حدودی مسئول توسعه بیماری عروق کرونر قلب هستند.

اخیراً ، مطالعات نشان داده اند که درمان طولانی مدت (بیش از 10 سال) با اسید استیل سالیسیلیک می تواند خطر سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. خواص مهار کننده رشد سلولهای سرطانی این ماده فعال از قبل شناخته شده است.

چندین سال است که آسپرین با دوز پایین به دلیل داروهای بسیار زیاد پزشکی یکی از پرفروش ترین داروها در بسیاری از کشورها است. این حتی منجر به عدم عرضه در برخی کشورها شده است.

چرا حملات قلبی اتفاق می افتد؟

آسپرین با دوز پایین می تواند خطر انفارکتوس میوکارد را کاهش دهد.

انفارکتوس حاد میوکارد یا حمله قلبی یک وضعیت جدی است که در نتیجه انسداد شریان کرونر توسط یک لخته خون اتفاق می افتد . به عبارت دیگر ، گردش خون که قرار است به قلب برسد توسط پلاگین تشکیل شده توسط مواد مختلف مسدود می شود.

در نتیجه ، این پلاگین جریان طبیعی خون را قطع می کند و به مقدار لازم برای عملکرد مناسب ، به قلب نمی رسد. متأسفانه ، این نوع رویداد می تواند منجر به مرگ شود. همین وضعیت می تواند در عروق و رگهای تأمین کننده مغز رخ دهد ، که به آن انفارکتوس مغزی یا سکته مغزی گفته می شود.

حملات قلبی غیر منتظره است و می تواند برای هر کس و در هر زمان اتفاق بیفتد. با این حال ، آنها به طور قابل توجهی بیشتر در افراد با فاکتورهای خطر و در بیمارانی که قبلاً از موضوع مشابه دیگری رنج می برد ، بیشتر دیده می شوند.

مشخصه ترین علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه بیش از 20 دقیقه.
  • خستگی.
  • عرق سرد.
  • سرگیجه
  • اضطراب

ضروری است که فرد مبتلا به انفارکتوس میوکارد در اسرع وقت به بیمارستان بیاید و در طی یک ساعت از شروع علائم مراقبت پزشکی دریافت کند.

هنگامی که فرد مجبور است از وضعیتی مانند این رنج ببرد ، پزشک معالج خود معمولاً با آسپرین با دوز کم درمانی را تجویز می کند تا از بروز مجدد آن جلوگیری کند. در اصل ، این دارو به مایع تر شدن خون کمک می کند ، از تشکیل این لخته ها و ایجاد حملات قلبی جلوگیری می کند.

آسپرین با دوز پایین چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

ترومبوز را می توان با آسپرین با دوز کم کاهش داد.

استیل اسیدسیلیک اسید در سنتز پروستاگلاندین ها اختلال ایجاد می کند: به عبارت دیگر ، سیکلواکسیژناز را به طور برگشت ناپذیر مهار می کند . این آنزیم به دو شکل مختلف ، سیکلواکسیژناز 1 (COX-1) و سیکلواکسیژناز 2 (COX-2) وجود دارد. حالت دوم فقط در مغز است ، در حالی که COX-1 تقریباً در تمام بافتهای بدن وجود دارد.

آسپیرین با دوز پایین روی پلاکت COX-1 کار می کند ، که ترومبوکسان A2 تولید می کند ، ماده ای که باعث ایجاد انقباض شدید می شود. این اثرات در دوزهای بسیار کمتری نسبت به مواردی که برای اقدامات ضد التهابی و ضد درد لازم است ، رخ می دهد. به همین دلیل ، دوزهای استیل اسیدسیلیک اسید در آسپیرین با دوز کم یا 100 یا 300 میلی گرم است ، به جای 500 میلی گرم در آسپرین با دوز معمولی.

COXx-1 پلاکتها نسبت به COX-1 اندوتلیوم حساس تر هستند. بنابراین ، این نیاز به دوزهای بسیار کم اسید استیل اسیدسیلیک برای رسیدن به اثر ضد ترومبوتیک را توضیح می دهد. با مهار این آنزیم ، دارو فعال شدن پلاکت را کاهش می دهد و همزمان همزمان زمان خونریزی را افزایش می دهد.

این دارو بر فعال شدن پلاکت ناشی از ترومبین تأثیر نمی گذارد . با این حال ، پزشکان هنوز توصیه می کنند بیمارانی که از بیماری انسداد عروق کرونر قلب و آنژین صدری ( آنژین پایدار ) رنج می برند ، آن را مصرف کنند.

نتیجه

آسپرین با دوز کم یک داروی گسترده برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی ( سکته قلبی و سکته مغزی) است. حاوی استیل اسیدسیلیک اسید در دوزهای مختلف ، از 100 میلی گرم یا 300 میلی گرم است.

همیشه باید دستورالعمل پزشک را رعایت کنید و دوز را تغییر ندهید. این دارو مانند سایر افراد می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد. همچنین ، اگر به طور صحیح دستورالعمل های درمانی را رعایت نکردید ، ممکن است دارو نیز کار نکند. در نتیجه ، می توانید شانس ابتلا به حمله قلبی دیگری را افزایش دهید.

در صورت داشتن هرگونه سؤال در مورد این دارو و موارد مصرف ، با یک متخصص مشورت کنید.

منبع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی