سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سلامتی و سرگرمی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

سرگرمی و ارتقا سلامتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

زعفران ادویه ای است که از گل های crocus sativus Linné حاصل می شود. زعفران در خاورمیانه و مناطقی از اروپا رشد می کند. این گیاه بیشتر در ایران ، هند و یونان کشت می شود. فقط ماه های محدودی، حدود سه تا چهار هفته گل می دهد. این گل ؛ رنگ قرمز تیره دارد ، همچنین نخ مانند های کنار آن ها نیز محسوب می شوند که با دقت با دست برداشته شده و خشک می شوند. اینها ادویه زعفران به حساب می آیند.

از زعفران در آشپزی برای افزودن رنگ و طعم به غذاها ، به عنوان یک رنگ دانه و یک ماده معطر استفاده شده است. مانند بسیاری از گیاهان و ادویه جات وترشی جات ، زعفران می تواند به عنوان یک چای تهیه شود. امروزه ، زعفران دارای ارزش بالایی است که هم به عنوان ادویه برای پخت و پز استفاده می شود و هم یک درمان جایگزین برای شرایط مختلف درمانی است . برخی مطالعات نشان داده است که این ادویه فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه با فواید سلامتی آن و نحوه تهیه چای زعفران بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه زعفران

زعفران گیاهی است که 20 تا 30 سانتی متر رشد می کند. سه سال از زمان کاشت آنها به عنوان دانه برای تولید گل زمان نیاز است. هر گیاه حدود سه تا چهار بوته می دهد ، و هر بوته حدود سه گل است.

زعفران یکی از گران ترین ادویه های جهان است زیرا باید آن را با دست تهیه کرد. همچنین مقدار زیادی از شکوفه ها و پرچم های خشک را باید چید تا 1 کیلوگرم ادویه تهیه شود.

این ادویه دارای سابقه طولانی تاریخی است. اعتقاد بر این است که انسان ها از 3500 سال پیش ؛  از زعفران استفاده می کردند. از نظر تاریخی ؛ مردم از آن برای درمان بسیاری از شرایط درمانی استفاده می کردند ، از جمله:

  • مشکل ادرار
  • مسائل مربوط به قاعدگی
  • اختلالات چشم
  • زخمها
  • مشکلات معده
  • تومورها
  • اختلالات روانی

فواید سلامتی چای زعفران چیست؟

ضد افسردگی

زعفران به "ادویه آفتاب" لقب گرفته است. و این فقط به خاطر رنگ قرمز و گاهی زرد بودن آن نیست. اعتقاد بر این است که این ادویه خاصیت تقویت کننده خلق و خو دارد.

یک مطالعه قدیمی در ژورنال EthnopharmacologyTrusted Source نشان داد که زعفران به اندازه داروی فلوکستین دارویی (Prozac) در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثر است.

یک بررسی در ژورنال پزشکی یکپارچه چندین مطالعه راجع به استفاده از زعفران برای درمان افسردگی در بزرگسالان بالای 18 سال را مورد تحقیق قرار داد  . محققان دریافتند که زعفران علائم را درافراد دارای اختلال افسردگی اساسی بهبود می بخشد. بنابراین ممکن است این ادویه جایگزین خوبی برای افرادی که داروهای ضد افسردگی را تحمل نمی کنند، باشد.

سلامت قلب

زعفران دارای چندین ماده شیمیایی مختلف است. برخی از این موارد ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

یک منبع مطالعاتی معتبر روی موش ها نشان داد که زعفران فشار خون را کاهش می دهد. تحقیقات دیگری که با استفاده از خرگوش انجام شده است ، نشان داد که این ادویه در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید مؤثر است.

یک مطالعه قدیمی در ژورنال علوم پزشکی هند ، معتقد است که زعفران احتمال اینکه کلسترول بد ؛  که باعث آسیب بافت می شود را کاهش می دهد. محققان بر این باورند که خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران در هنگام بیماری قلبی می تواند اثر محافظتی داشته باشد.

کیک زعفرانی

درمان PMS

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می تواند انواع مختلفی از علائم ناراحت کننده را از نوسانات خلقی گرفته تا ناراحتی های جسمی ایجاد کند . برخی از زنان بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می گیرند. برای کسانی که می خواهند به سلامت خود کمک کنند اما نمی خواهند به داروها اعتماد کنند ، ممکن است زعفران جایگزین مناسبی باشد.

یک بررسی در مجله زنان و زایمان روانی ، استفاده از درمان های گیاهی برای PMS و اختلال شدید دیسفوری قبل از قاعدگی (PMDD) را مورد بررسی قرار داد. هر دو بیماری در یک یا دو هفته قبل از شروع دوره ؛ برای زنان ایجاد ناراحتی می کند. زعفران در این بررسی به عنوان یک درمان مؤثر برای علائم ذکر شده است.

یک مطالعه دیگر در ژورنال بین المللی زنان و زایمان ، زعفران را به عنوان درمانی برای علائم PMS در زنان در سنین 20 تا 45 سال بررسی کرده است. محققان دریافتند که 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز در تسکین علائم PMS مؤثر است.

حافظه را تقویت می کند

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی ، کروسین و کروستین است که محققان معتقدند ممکن است به یادگیری و عملکرد حافظه کمک کند. در یک منبع معتبر منتشر شده در تحقیقات فیتوتراپی با استفاده از موش ها دریافت ،که زعفران قادر به بهبود مشکلات یادگیری و حافظه است. این تحقیق امیدوارکننده ؛ نشان می دهد که زعفران ممکن است در درمان بیماری هایی که بر مغز تأثیر می گذارند ، مانند آلزایمر و پارکینسون ، پتانسیل خوبی را داشته باشد.

پیشگیری از سرطان

زعفران سرشار از هر دو آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها در محافظت از بدن در برابر مواد مضر کمک می کنند. فلاونوئیدها مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که به گیاه کمک می کنند تا خود را از قارچ و بیماری محافظت کند.

بررسی سال 2015 در ژورنال طب سنتی و مکمل نشان داد که ترکیب شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف مؤثر باشد. اما محققان خاطرنشان کردند که مطالعات بیشتری باید درباره انسان انجام می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی